Amiga CD32 była
pierwszą na świecie 32-bitową konsolą . Została wydana w 1993 roku
jako konsola nowej generacji (razem z 3DO i Atari Jaguar), było to w
czasie, kiedy dominowały jeszcze konsole 16-bitowe, takie jak Sega
Megadrive czy Super Nintendo. Amiga CD32 w konkurencji z innymi nowymi
konsolami wygrywała, ponieważ 3DO miała zbyt wysoką cenę, a na Jaguara
ukazywało się bardzo mało gier. Innymi słowy odniosła pewien sukces,
zwłaszcza dało się to zauważyć w Wielkiej Brytanii. Z czasem okazało
się, że CD32 wykorzystano jako ostateczną próbą osiągnięcia zysku
przez "biznesmenów" z firmy Commodore. Wiele dobrych gier zostało
wydane dla konsoli, już po likwidacji Commodore, ponieważ twórcy gier
uświadomili sobie prawdziwy potencjał drzemiący w konsoli Amiga CD32,
czerpiąc korzyści z pozostałego rynku. |
Pojawiła reklama
telewizyjna konsoli. Promocja swoim zasięgiem objęła głównie
kraje zachodnioeuropejskie i USA. Ponad minutowy filmik
promocyjny jest naprawdę ciekawy. Plik w formacie MPEG,
~12.3MB, można go
stąd pobrać.
|
|
|
Lato 1992
Układ AGA został
został ukończony i Commodore skoncentrował się na
unowocześnieniu swoich produktów do systemów 32-bitowych. Amiga
500+/600 zostały zastąpione przez Amigę 1200, a Amiga 3000 przez
Amigę 4000. Zadecydowano również o zastąpieniu pierwszej
konsoli Amigi CDTV, konsolą 32-bitową, która mogłaby odtwarzać
interaktywne, multimedialne produkcje. |
Wrzesień 1992
Firma Commodore zebrała wszelkie
potrzebne informacje, by sprawdzić czy da się produkt sprzedać
odpowiednio tanio. |
Październik 1992
Rozpoczęły się prace nad pierwszą na
świecie multimedialną, 32-bitową konsolą do gier.
Największym
wyzwaniem podczas prac nad CD32 było stworzenie chipu Arizona
(później Akiko), który by mógł zbierać wszelkie sygnały i
przejąć funkcje wielu chipów stosowanych we wcześniejszych
Amigach. |
Styczeń 1993
Ukończony
został pierwszy pracujący
prototyp chipu Akiko.
|
Luty 1993
Z końcem stycznia, 15 prototypów
konsoli zostało wysłane do developerów. Wielu z nich informowało
Commodore, że zawias klapki CD-ROM-u jest zbyt cienki i można go
łatwo wyłamać. Pierwsze modele miały również nierówne podłoże.
Te problemy zostały usunięte przed ostateczną wersją konsoli,
która weszła do sprzedaży. |
Maj 1993
W magazynie
Computer Trade
Weekly pojawiła się informacja o nowej konsoli Amigi, gdzie
nazwano ją Amiga 1400 CD. |
Lipiec 1993
Amiga CD32 została zaprezentowana
publicznie.
Podczas prezentacji nowego produktu Commodore, Lou Eggebrecht
powiedział:
"Jestem dumny z
współtworzenia tego produktu, który będzie ustalał nowe
standardy dla fanów gier elektronicznych." |
|
Amiga CD32 była
sprzedawana w czterech różnych zestawach, różniących się ceną i wyposażeniem.
|
Pierwszy zestaw
Pierwsza seria
konsoli była sprzedawana od roku 1993. Na początku zestaw zawierał
jedynie samą konsolę i jeden joypad, ale szybko to zmieniono i
dorzucono jeszcze do kompletu gry Oscar i Diggers. Cena: £299.
Do Polski trafiło
najwięcej właśnie tych zestawów. |
|
Zestaw: Spectacular
Voyage
Zestaw ten pojawił
się również w roku 1993. Oprócz podstawowego wyposażenia zawierał
dodatkowo 6 gier: MIcrocosm, Chaos Engine, Dangerous Streets, Wing
Commander, Oscar i Diggers. Cena za komplet: £250. |
|
Zestaw: Dangerous
Streets
Nazwa zestawu
pochodziła od gry dodawanej do zestawu Dangerous Streets. Oprócz
samej konsoli i joypada, dodawano jeszcze wspomnianą grę Dangerous
Streets oraz Diggers, Oscar i Wing Commander. |
|
Zestaw: Critical
Zone
Był to ostatni z
zestawów, który się ukazał, a było to pod koniec roku 1994. Nazwa
chyba adekwatna do sytuacji Commodore w tamtych latach. Do tego
zestawu dodawano bardzo dobre gry: Cannon Foder, Diggers,
Liberation, Microcosm, Oscar, Project X, Ultimate Body Blows. Cena
wynosiła £230, jako ciekawostkę można podać, że komplet ten
kupowany z każdą grą oddzielnie kosztował £463. |
|
|
[początek strony] |